Traumaközpont 2019.08.21.

Túl a traumákon

Hogyan építsünk identitást egy márkának, ami ügyfeleivel a lehető legszemélyesebb témák mentén kerül kapcsolatba? Miként lehet beszélni úgy a traumákról, hogy az ne elidegenítő, hanem másoknak is hasznos lehessen? Miért érdemes kinyitni a lelki egészség ügyét a társadalom széles rétegei felé? Kommunikációs kihívások és válaszok a Traumaközpont Nonprofit Kft. márkaépítése kapcsán.


A Traumaközpont márka arculata

A frissen alakult Traumaközpont Nonprofit Kft. egy komplex márkaépítési feladatra kérte fel a ComLab csapatát. A vállalkozás ebben a formában új szereplőnek számít a civil szektorban, valójában viszont tapasztalt, évtizedek óta NGO-területen dolgozó szakemberekkel kezdte meg munkáját hagyományos terápiás szolgáltatásokkal, vállalati stresszkezelő foglalkozásokkal és szociális segítőknek szóló továbbképzésekkel. A Traumaközpont fontos missziója, hogy a pszichoterápiás segítség, a traumák feldolgozása ne csak a privilegizált, magasabb státuszú csoportok számára legyen elérhető, ezért a hátrányos helyzetű és az állami ellátásból kiszoruló páciensek, családtagjaik számára térítésmentes szolgáltatásokat kínálnak.

Aktív párbeszéd és szigorú szakmaiság

A közös munka a Traumaközpont szakmai programjának megismerésével indult. Abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy az éppen formálódó üzleti döntésekbe is beleláthattunk, és a többkörös egyeztetéseken keresztül alaposan megismerhettük a csapat gondolkodását, aggályait, hosszú távú terveit.

Nem volt könnyű dolgunk, amikor azon ötleteltünk, hogy tudjuk a leghatékonyabban átadni a megfogalmazott üzeneteket. A Traumaközpont szempontjából ugyanis kiemelten fontos, hogy minden kommunikációs helyzetben megfeleljenek a pszichoterápiás szakma szigorú elvárásainak, bizalmat építsenek a segítségre szorulók körében, eközben pedig közérthetőek és közvetlenek maradjanak. Hiszen csak így érhetjük el, hogy a lehető legszélesebb körben tudjuk eloszlatni a tévhiteket a mentális egészséggel kapcsolatban.

A márkaépítés egyik legfontosabb elemeként tekintettünk arra, hogy a szervezet rendszeresen megszólaljon a mentális jól-léttel és a különböző traumákkal kapcsolatban úgy, hogy eközben a többi szakmai szereplő számára is hitelesek maradjanak.


Stabil alapok

A szervezet kommunikációs eszköztárát úgy alakítottuk ki, hogy a kezdeti, márkaépítési időszakban is hatékonyan segítse a Traumaközpont csapatát, a csatornák pedig jó alapot adjanak a hosszú távú kommunikációhoz, bármilyen üzleti megoldásokkal bővüljön is a szolgáltatási körük a későbbiekben.
A márka indulásához egy olyan csomagot állítottunk össze, mely tartalmazta:

  • a Traumaközpont működése szempontjából jól körülhatárolható célcsoportokat és a rájuk szabott kommunikációs üzenetek megfogalmazását,
  • a sajtókapcsolatokhoz szükséges stakeholderek (újságírók, influencerek) feltérképezését,
  • egy teljes arculat (logó, sablonok, online jelenlét, aláírások, névjegyek, brand book) megtervezését,
  • az üzleti megjelenéshez, kapcsolatépítéshez szükséges, bemutatkozó print anyagok tervezését és gyártását
  • A Facebook oldalra vonatkozó tartalmi és hirdetési stratégiát,
  • arculatot és tartalmakat
  • a hírlevélrendszer technikai és arculati tervezését
  • a kapcsolatfelvételi funkciókat előtérbe helyező, modulárisan fejleszthető weboldal és blog létrehozását

Traumaközpont - arculata online felületeken

Közös szimbólumok

Az arculat tervezésénél a kiinduló gondolatunk a terápia megnyugtató folyamata volt. A Traumaközpont páciensei a legkülönbözőbb társadalmi háttérrel rendelkeznek, ráadásul nagyon eltérő traumákkal, problémákkal (családon belüli erőszak, emberkereskedelem, elszenvedett baleset, kiégés okozta mentális tünetek) néznek szembe – az eltérő terápiás utakban azonban közös a támogató szakmai jelenlét. Olyan szimbólumokat kerestünk a megnyugvás bemutatására, melyek társadalmi háttértől függetlenül érthetőek, egyszerűen „olvashatóak”, mégis megadják az arculat frissességét.

A választás a türkiz színskálára és a víz motívum kreatív felhasználására esett: a héjként egymásra rakodó cseppek, a dinamikusan működő hullámvonalak és a világos, letisztult felületek határozzák meg az összes kommunikációs felületet.

Szegmentált social tartalom

A Traumaközpont Facebook-oldala szintén az alapozó fázis részeként indult el. A digitális ökoszisztéma elemeit összehangolva három célt határoztunk meg a social kommunikáció kapcsán:

  • a márka ismertségének növelése,
  • a szervezet által előállított tartalmak terjesztése,
  • a különböző célcsoportokkal való folyamatos és célzott kapcsolattartás.

A kulcs a célzott elérés volt, hiszen az eltérő hátterű felhasználók és közönségek teljesen más elvárásokat támaszthatnak a márkával szemben. Vannak, akiket a szakmai híreinkkel szeretnénk elérni, vannak, akiknek a terápia részletei lesznek érdekesek, míg másokat az ismeretterjesztő bejegyzések szólítanak meg.

Így jutottunk el egy olyan hirdetési stratégiához, melyben érdeklődési kör és demográfiai jellemzők alapján határoztuk meg az egymással némi átfedésben is lévő közönségeinket, akiket célzottan – mindig a megfelelő hirdetési formátumot választva – kötöttünk össze a számukra releváns bejegyzésekkel.

A Facebook-oldal fontos szerephez jut a tervezett kampányok során is, hiszen a social interakciókra építkező célközönségek – a weboldal látogatóihoz hasonló módon – jó alapot adnak az adatbázis-építéshez és a remarketing jellegű visszacélzásokhoz.


Segítő szövegek

A weboldal esetében is kiemelt cél volt, hogy az eltérő érdeklődésű, hátterű látogatók mindegyikét elérjük, megszólítsuk. A Traumaközpont munkájáról elérhető információkat szolgáltatási körök, konkrét terápiás megoldások és megszólított célcsoportok szerint is rendszereztük. Ez a fajta logikus felépítés lehetőséget ad arra, hogy azok se vesszenek el az információk között, akik még nem tudták megfogalmazni, milyen segítségre van szükségük, vagy hogyan tudnak kapcsolódni a szakmai munkához.

A mentális egészséggel kapcsolatos társadalmi tudás növelése és a tévhitek eloszlatása fontos küldetésük, melyet elsősorban a weboldal hír és blogszekciója támogat: itt a szervezet munkatársai publikálnak a szakma és a laikusok számára egyaránt érdekes szövegeket.

Ennek a törekvésnek különös apropót adnak az olyan, mentális egészséghez kötődő események, világnapok, mint például a június végi PTSD-nap. Egy mini kampány keretein belül az oldalon több, a poszttraumás stressz-szindrómát különböző szemszögekből (az egyén, a terapeuta és a család) bemutató írást publikáltunk, köztük egy Al Ghaoui Hesna haditudósító, író, filmes szakemberrel készült interjút is. A tartalmakhoz a világnapra időzített forgalomterelő social kampánnyal irányítottuk az érdeklődőket, jelentősen növelve így a weboldal látogatóinak táborát.