Sleigh ride: a céges karácsonyi ajándékunk története
Míg a december csak erről szól, januárban már hajlamosak vagyunk megfeledkezni a karácsonyról. Letudtunk minden ajándékot, rokonlátogatást, rohanást és pihenést és épp azon dolgozunk, hogy az újévi fogadalmainkat legalább két hétig tartsuk. Na meg elkezdjük az éves tervezéseinket is – munkahelyi szinten is.
De mi 2019. januárjában még élénken emlékeztünk a karácsonyra. Annyira, hogy elhatároztuk, megreformáljuk a céges karácsonyi ajándékozás folyamatát. A fő kérdésünk az volt, hogy vajon, ha beletesszük a kellő energiát és munkát, lehetünk-e a mi a karácsonyi ajándékok képzeletbeli versenyének győztesei? Lehet-e egyáltalán olyat gurítani céges ajándékok terén, amivel elégedett az ajándékozó és az ajándékozott is? És hogy találhatnánk rá arra az ajándékra, ami:
- örömet okoz annak, aki kapja
- megmutat valamit belőlünk is, a gondolatainkból, a szolgáltatásainkból
- reflektál azokra az értékekre, amiket cégként vallunk
- és nem kerül azonnal a fiók mélyére, a kukába, a továbbajándékozós kupacba?

Last Christmas
A 2018-as évünk a maláta bűvöletében telt. Kézműves bonbonokat készítettünk és adtunk az ügyfeleinknek, mert meggyőződésünk, hogy ehető ajándékot adni az egyik legokosabb dolog és instant ki is pipálhatjuk az elsőt a fenti pontok közül. Marad azonban még további három, amire érdemes odafigyelni és valahogy beépíteni a koncepcióba. Micsoda szerencse, hogy egy ügynökségnél a szokásosnál magasabb a kreatív emberek aránya, miért ne vonnánk be őket is a folyamatba?
Let it snow!
2019. szeptemberében belső tendert hirdettünk a karácsonyi ajándékra. A ComLab minden munkatársa felé nyitott volt a nevezés, szerettük volna minél inkább bevonni a csapatot és egy közös ötleteléssel nyitni a karácsonyi szezont. Boardszinten összeállítottuk az elsőkörös elvárásokat és utána csak hátradőlve vártuk, hogy záporozzon a hó rengeteg, jobbnál-jobb ötlet.
A pályázatnak voltak kötelező és ajánlott elemei, ezzel tudtuk garantálni, hogy bár a nevezések egyénileg vagy párban futottak be, a gondolkodás alapja mégis közös lett.
A „kötelező” elemek:
- jelenjenek meg benne a ComLab főbb értékei, erősségei, pl. személyre szabottság, emberközpontúság, rétegzett látásmód, történetmesélés, csapatszellem
- A formátumot nem határoztuk meg: „lehet egy digitális termék, készülhet uszadékfából vagy újrahasznosított pilisi cukkinihéjból, de lehet akár egy gondolat is”
- Amit mindenképp el akartunk kerülni, hogy egy 10. gyertya, 50. képeslap, 100. ajándékkosár kerüljön ki a kezeink közül – ezeknél frissebb és ötletesebb megoldást kerestünk.
Aminek külön örültünk ezeken felül:
- az ajándékot később a mindennapok során is tudják használni
- környezetbarát és -tudatos
- személyre/ügyfélre szabható megoldás
- interakcióra, játékra buzdít
- szívesen kiteszik az asztalra, a Facebookra, valahova, ahol mások is találkozhatnak vele

Jingle bells
És megráztuk a karácsonyi csengőket és megszületett az ötlet, amit végül megvalósítottunk! A végső döntés rendkívül egyszerű formában valósított meg többet is az előzetes elvárások közül. Önmagán hordozta az új arculatunk jegyeit, továbbirányított a belső, szintén megújult felületeinkre, amit így mélyebben is megismerhettek az ügyfeleink. Emellett egyszerre volt fizikai ajándék és valami ennél személyesebb is. És hogy mi az, ami minderre képes? Hát egy teásdoboz! Ez most egy kicsit túl egyszerű, nem? Nézzük is tovább, mivel bonyolítottuk tovább. A dobozokat egyedi teaötletekkel és személyes, ügyfél-ügynökség viszonyra jellemző történetekkel töltöttük fel. A kísérőlevélben csak annyit kértünk tőlük, hogy az év végi hajtást követően vegyék elő újra az ajándékunkat, készítsék el valamelyik teareceptünket és adják át magukat a comlabosok kikapcsoló, megnyugtató, zenei, szöveges vagy képi ajánlatainak. Ha esetleg érdekel, nálunk már megtalálod az alábbi tearecepteket:
A netes forgalom kapóra jött nekünk, hiszen ősszel készült el az új weboldalunk, aminek a tervezésénél többek között az is szempont volt, hogy alkalmas legyen kampánycélok teljesítésére is.
A teásdobozon felül is remek ötletek érkeztek, a közös ügyfél-ügynökség élménynaptól kezdve a faültetésen át a többlépcsős, nyomozós játékokon át, de álljon itt néhány pont, hogy miért ez volt az, amit annyira megkedveltünk, hogy végül valóra is váltottuk:
- Sokszínű: ahogy a munkánk, úgy a különböző teafélék, receptek és ajánlók is széles skálán mozognak.
- Környezettudatos: a dobozok újrahasznosíthatóak, akár tea, akár más tárgyak tárolására. Ezt igyekeztünk segíteni egy visszafogott brandingeléssel, ahol a grafika középpontjában nem mi, hanem az ünnep állt. Emellett a teákat csomagolásmentesboltból szereztük be, a szállítást pedig, ahol csak tudtuk, személyesen oldottuk meg akkor, amikor egyébként is találkoztunk volna az ügyfelekkel és a csomagolás az ajándék része volt.
- Mesél rólunk: mi is ezt szerettük volna és a beérkező pályázatokból is egyértelmű volt, hogy a csapattagok szeretnének minél személyesebb ajándékot adni. Azzal, hogy az ajánlókban megosztották az ügyfelekkel, hogy nekik mi jelenti a valódi kikapcsolódást, olyan ajándékot adtak, amire a mindennapokban nem jut idő.
Rockin’ around the Christmas tree
Ez tehát a mi karácsonyi ajándékunk története. És hogy visszautaljunk a bejegyzés elején feltett kérdésre: fogalmunk sincs, hányadikak lennénk a karácsonyi ajándékok képzelt versenyén, de az biztos, hogy nekünk már maga a tervezési folyamat is élmény volt, az ügyfelek értékelték a meglepő ajándékot (jó, igen, volt, aki kibontás előtt összerázta) és szorgalmasan látogatták az ajánlóinkat a honlapunkon.